حضور معاون وزیر خارجه آمریکا درمذاکرات مخالفان با دولت ونزوئلا

واشنگتن روز دوشنبه اعلام کرد: یک دیپلمات بلندپایه آمریکا به منظور خروج از بن بست فزاینده سیاسی در مذاکرات میان نمایندگان دولت ونزوئلا و مخالفان، شرکت می کند.

  

به گزارش خبرچه به نقل از خبرگزاری رویترز، حضور تام شانون معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و کارشناس آمریکای لاتین ممکن است به تسریع روند مذاکرات میان دو طرف کمک کند که گفت و گوهای چند سال اخیر آنها نتایج قاطع اندکی در پی داشته است.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که سفر شانون به ونزوئلا تاکیدی بر حمایت واشنگتن از روند کنونی گفت و گو و تمایل واشنگتن به رفاه مردم این کشور است.
این در حالی است که واشنگتن از بیش از 10 سال پیش با دولت سوسیالیست ونزوئلا اختلاف عقیدتی داشته است.
نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا و مخالفان در باره ادامه مذاکرات با حمایت واتیکان، توافق کرده اند.
مخالفان دولت ونزوئلا، مادورو را به ایجاد حکومت استبدادی با جلوگیری از برگزاری همه پرسی در باره ادامه حکومت وی و نادیده گرفتن پارلمان متهم می کنند که در انتخابات همگانی سال گذشته تحت تسلط احزاب و گروه های مخالف قرار گرفت.
مخالفان دولت، خواستار برگزاری همه پرسی در باره برکناری مادورو، رهایی ده ها کنشگر مخالف از زندان و احترام به مصوبات پارلمان این کشور هستند.
شانون در گذشته نیز به کاهش تنش دراز مدت میان کاراکاس و واشنگتن کمک کرده است. وی در سال 2015 به محدود کردن پیامدهای تحریم های واشنگتن علیه مقام های ونزوئلا کمک کرد و سال گذشته مسیرهای غیررسمی تماس میان وزارت امور خارجه آمریکا و مقام های ونزوئلا را ایجاد کرد.
واشنگتن، تماس های دیپلماتیک با ونزوئلا را از سال 2014 و هم زمان با آغاز روند ازسرگیری روابط با هاوانا توسط باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پس از حدود 50 سال تحریم های اقتصادی، تقویت کرده است.
جیزز توره آلبا رئیس ائتلاف مخالف دولت ونزوئلا روز دوشنبه گفت که مذاکره بدون اقدام قاطع و فوری در روزهای آتی درباره رهایی زندانیان سیاسی نمی تواند، ادامه یابد.

مخالفان قصد دارند در روزهای آینده در پی تظاهرات گسترده هفته گذشته و اعتصاب سراسری روز جمعه که تنها بخشی از مخالفان در آن شرکت کردند، در روزهای آینده به سوی کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کنند.                        

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد