پوتین توافقنامۀ پلوتونیوم با آمریکا را تعلیق کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قانون مربوط به تعلیق اجرای توافق روسیه و آمریکا در خصوص نابود کردن پلوتونیم نظامی را امضا کرد....

  

به گزارش خبرچه به نقل از پایگاه شبکه خبری العالم، این تعلیق پس از اعلام موافقت مجلس نمایندگان (دوما) و مجلس سنا (فدرال)، از امروز دوشنبه 31 اکتبر، به اجرا در می آید.
پوتین خود برای تعلیق این توافق مبادرت ورزید؛ زیرا به نظر روسیه، واشنگتن به تعهدات خود برای از بین بردن پلوتونیوم نظامی غیر قابل استفاده در امور دفاعی عمل نمی کند.
نکته جالب توجه اینکه قانون روسیه در بردارنده شرایط مطرح شده از سوی مسکو جهت ازسرگیری فعالیت بر اساس مقررات توافقنامه دوجانبه است. یکی از شرایط یاد شده لغو تحریم های اعمال شده از سوی واشنگتن علیه دولت و ملت روسیه، پرداخت غرامت ضرر و زیان های حاصل از اجرای مجازات های یاد شده و کاهش تاسیسات نظامی آمریکا در کشورهای عضو ناتو است.
شایان ذکر است آمریکا و روسیه در اوت سال 2000 توافقنامۀ از بین بردن پلوتونیوم را به امضا رساندند. این موافقتنامه شامل از بین بردن پلوتونیوم نظامی اضافی، یا پالایش و تبدیل آن به سوخت ، یا دفن آن می شود.
سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، چندی پیش از سخن گفتن در مورد زمان احتمالی ازسرگیری اجرای توافق امتناع ورزید و نسبت به پاسخ مثبت واشنگتن به درخواست های مسکو به ویژه در ارتباط با لغو تحریم ها در آینده نزدیک ابراز شک و تردید کرد.

وی در سخنرانی خود در مجلس فدرال روسیه گفت: «به تعلیق درآمدن اجرای این توافقنامه به معنای آن نیست که مسکو از تعهدات خود در زمینه خلع تسلیحات هسته ای منصرف شده است». او، همچنین، افزود: «روسیه برای از بین بردن پلوتونیوم شیوه با صرفه تری را در مقایسه با شیوه های مذکور در توافق امضا شده با واشنگتن در پیش گرفته است».                        

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد