پشتِ پردۀ سفر پرهزینه پادشاه سعودی به اندونزی

هر فردی که برای اخراج از کشور راهی زندان می شود، بیشتر از یک هفته در زندان نمی ماند که اخراج می شود.

  

به نقل از العالم، در پی سفر پرهزینه و تجملاتی پادشاه عربستان به اندونزی، یک روزنامۀ آمریکایی از هزینه های گزاف عربستان برای گسترش سلفی گری و وهابیت در این کشور پرده برداشت.

 

روزنامه "آتلاتنیک" با انتشار گزارشی از سیاست های عربستان در اندونزی، از پدیده ای که آن را "تهاجم فرهنگی" عربستان به اندونزی خبر داد که از 1970 شروع شده است تا بتواند در پرجمعیت ترین کشور مسلمان در جهان، نفوذی گسترده برای خود ایجاد کند.

 

بر پایۀ این گزارش، عربستان برای نفوذ در اندونزی ده ها میلیون دلار هزینه کرد و بیش از 150 مسجد در این کشور ساخت تا بتواند اندیشه های سلفی و وهابیت را به اندونزی صادر کند.

 

علاوه بر آن، عربستان در شهر جاکارتا پایتخت اندونزی، به حمایت مالی از دانشگاه بنیاد علوم اسلامی و عربی پرداخت و شماری از مبلغان وهابیت را به این کشور اعزام کرد و هزاران دانشجوی اندونزیایی را بورسیه کرد تا در عربستان آموزش ببینند.

 

"کریسیکا فاراگور" تهیه کنندۀ این گزارش تاکید کرد که وزارت امور دینی اندونزی از تبلیغ افراط گرایی توسط بنیاد علوم اسلامی و عربی نگران و بیمناک شده است زیرا این طرز تفکر با رویکرد دولت اندونزی که محترم شدن تسامح دینی است، مغایرت دارد.

 

به نوشتۀ فاراگور، موسسه های خیریه سعودی، اقدام به حمایت مالی از تندروهای اندونزی کردند و رهبران گروه های تندرو در اندونزی نیز توسط مبلغان سعودی آموزش دیدند. در همین راستا، رسانه های سلفی، نقشی مهم در تحریک شمار زیادی از مردم اندونزی به حمایت از گروه تروریستی داعش ایفا کردند.                        

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد