ساماندهی واردات و فرهنگ سازی مصرف راهکار رونق تولید داخل

مشاور وزیر صنعت گفت:با ساماندهی واردات ، حمایت از تولیدکنندگان پوشاک و فرهنگ سازی نسبت به خرید کالاهای داخلی ، بازار تولید داخل رونق می گیرد.

  

محمدجواد صدق‌آمیز رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک کشور در برنامه گفتگوی 18:30 اظهار داشت:  بر اساس اعلام رئیس اتحادیه صادر کنندگان پوشاک ترکیه در سفر اخیر به ایران، این کشور سالیانه 5 میلیارد دلار به ایران پوشاک صادر می کند.

وی افزود: وقتی درباره قاچاق صحبت می کنیم، عملا از داخل نمی توانیم آماری داشته باشیم اما آمارهای رسمی خارجی می تواند برآوردی ازمیزان پوشاکی که به کشور مان وارد می شود ارائه دهد.

صدق آمیز تصریح کرد: بر اساس آمار رسمی گمرک ، واردات پوشاک از همه کشورها به ایران به 70 میلیون دلار هم نمی رسد که حتی اگر این رقم را 100 میلیون دلار در نظر بگیریم نسبت به 5 میلیارد دلاری که ترکیه به کشورمان صادرات پوشاک دارد 2 درصد است.

وی گفت: هر یک کانتینری که از ترکیه به ایران پوشاک حمل می کند ارزش حداکثر100 هزار دلار دارد،‌ با این حساب اگر ما 2 و نیم میلیارد دلار واردات داشته باشیم، یعنی 250 هزار کانتینر پوشاک در سال از ترکیه پوشاک وارد کشور می شود.

رئیس مرکز پژوهش های اتحادیه پوشاک کشور گفت: هزینه نیروی کار در کشور ما 250 دلار است ولی در ترکیه 800 دلار است همچنین هزینه های لجستیکی و برخی اشکالات زیرساختی در حوزه مواد اولیه وجود دارد و هزینه تهیه مواد اولیه به دلیل زیاد بودن تعرفه واردات برای تولید کنندگان داخلی گران است در صورتی که تعرفه واردات مواد اولیه در ترکیه 7 درصد است.

صدق آمیز درباره کاهش تعرفه های ترجیحی گفت: تعرفه ترجیحی قراردادی است بین ایران و ترکیه که در بخش های مختلفی وجود دارد، اصولا تعرفه های ترجیحی بین کشورهای مختلف یک راهکار خوب برای توسعه روابط بین کشورهاست، در تعرفه های ترجیحی باید هر کشوری بتواند در آن کالاهایی که مزیت صادراتی دارد ازگمرک طرف مقابل تخفیف در تعرفه بگیرد و برای کالاهایی که برای کشور خودش مزیت صادراتی دارد تخفیف بدهد، به شرط آنکه آن کالاها لطمه ای هم به فضای تولید خودش نزند.

صدق آمیز تعرفه های ترجیحی را بر روی واردات پوشاک در شرایط موجود بی تاثیر دانست و گفت:از نظر کارشناسی وقتی می گوییم بیش از 95 درصد واردات پوشاک قاچاق است یعنی تعرفه ای نمی دهد که حالا ترکیه بخواهد در تعرفه تخفیف بگیرد با نگیرد، بنابراین اینجا تعرفه ترجیحی هم فاقد اثر است . 

وی ادامه داد:در بحث واردات قاچاق پوشاک به کشور خصوصا وقتی این تعرفه ها اجرا شد آن زمان تعرفه پوشاک 200 درصد بود، یعنی تعرفه رسمی پوشاک که 100 درصد بود به علت اینکه پوشاک در گروه 10 کالایی قرار داشت جزء کالاهای لوکس قرار گرفته و ضریب دو می گرفت و عملا تعرفه واردات آن 200 درصد می شد، اما با اجرای تعرفه ترجیحی با کاهش 40 درصدی از این تعرفه 200 درصدی تعرفه 120 درصدی اعمال شد ولی باز هم با این 120 درصد تعرفه ،‌واردات رسمی برای کسی توجیه اقتصادی نداشت.
 
گلنار نصراللهی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در صنعت نساجی دیگر مهمان برنامه گفت: آمار دقیق تر واردات پوشاک به کشور  14 میلیون دلار است که بیشتر از ترکیه، چین و امارات عربی متحده بوده است.

وی افزود: در آمار 10 ماهه امسال بیشتر از کشورهای چین، امارات و ترکیه، پوشاک به کشور وارد شده است.

نصراللهی، فرهنگ سازی خرید اجناس داخلی را از مهمترین موارد بهبود بازار پوشاک داخلی دانست و افزود: برخی مردم علاقه دارند از مارک های خارجی استفاده کنند. 

وی افزود: اگر واردات را ساماندهی کنیم، حمایت از تولیدکنندگان پوشاک را افزایش دهیم و فرهنگ سازی نسبت به خرید کالاهای داخلی تقویت شود، رونق بازار تولیدکنندگان داخلی را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

این مقام مسئول گفت: ترکیه 15 میلیارد دلار صادرات پوشاک دارد و یکی از سیستم های تشویق کننده آنها پرداخت یارانه به صادرکنندگان است.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در صنعت نساجی، گفت: بحث تعرفه های ترجیحی که ترکیه ایجاد کرد باعث شد که وزارت به تقویت صنعت پوشاک اهتمام بورزد.

نصراللهی گفت: تمام واردات قاچاق از مبادی غیر رسمی نیست بلکه از راه های قانونی کشور هم ممکن است وارد شده باشد .                                                                                                                                                                                                                                   
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد