جزئیات دستور جدید مهاجرتی ترامپ/ نام ایران کماکان در فهرست ممنوعه

رییس‌جمهوری آمریکا نسخه جدید فرمان مهاجرتی را امضا کرد.

  

به گزارش ایسنا، دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، دستورالعمل جدید منع ورود مسافران و مهاجران، از ۱۰ روز دیگر به اجرا گذاشته خواهد شد.

دستورالعمل قبلی هفت کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران را شامل می‌شد ولی در فرمان جدید عراق حذف شده است.

یک مقام کاخ سفید در واشنگتن به خبرنگاران گفته که دولت عراق درباره تبادل اطلاعات با آمریکا "تعهدات محکمی" داده که بر اساس آن واشنگتن می‌تواند سوابق شهروندان عراق را پیش از ورود به ایالت متحده به خوبی بررسی کند.

بر این اساس، دستور جدید فقط شامل حال ویزاهایی خواهد بود که قرار است صادر شود و دارندگان کارت سبز (اقامت دائم) و کسانی که پیشتر ویزای آمریکا را دریافت کرده‌اند، از آن مستثنی شده‌اند.

به گفته مقام‌های کاخ سفید، دستورالعمل جدید از ده روز دیگر (۱۶ مارس ۲۰۱۷) در قالب روندی منظم به اجرا درخواهد آمد، بنابراین در این مدت جلوی کسی در فرودگاه‌ها گرفته نخواهد شد.

این دستور صدور ویزا برای شهروندان شش کشور ایران، لیبی، سودان، سومالی، سوریه و یمن را برای ۹۰ روز معلق می‌کند با این حال استثناهایی قائل می‌شود.

این دستور هم‌چنین ورود کلیه پناهجویان را برای ۱۲۰ روز معلق می‌کند.

دستور تازه را رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، جف سشنز، وزیر دادگستری و جان کلی وزیر امنیت ملی علنی کردند.

رئیس جمهوری آمریکا در فرمان تازه‌اش ایران را "یکی از دولت‌های حامی تروریسم" دانسته که از گروه‌های مختلف "تروریستی" مانند حزب‌الله لبنان، حماس و "گروه‌های تروریستی عراق" حمایت می‌کند.

همچنین ایران به حمایت از القاعده متهم شده است و گفته شده که این کشور به گروه القاعده "اجازه داده است تا از طریق خاک ایران، جنگجویانش را به سوریه و جنوب آسیا بفرستد!"

دونالد ترامپ در فرمان تازه‌اش از دولت ایران انتقاد کرده است که "برای مبارزه با تروریسم" با آمریکا همکاری نمی‌کند.

به گزارش بی.بی.سی رییس‌جمهوری آمریکا در ۲۷ ژانویه چند روز پس از آغاز به کار رسمی خود در کاخ سفید طی اقدامی ورود اتباع این کشورها را به طور موقت ممنوع اعلام کرد که با واکنش گسترده در میان جامعه آمریکا و مقامات بسیاری از کشورها مواجه شد.

 ترامپ در دستور جدید خود تضمین کرده است که ده‌ها هزار ساکن آمریکا که شهروند این کشور هستند یا گرین کارت دارند و شامل این فهرست می‌شوند، تحت تاثیر این ممنوعیت قرار نخواهند گرفت.

از زمان صدور این فرمان، ده‌ها شکایت قانونی در دادگاه‌های آمریکا علیه ممنوعیت سفر اتباع این کشورها ثبت شد. سرانجام دادگاهی در واشنگتن با اعلام این‌ که این اقدام نقض قانون اساسی آمریکا در خصوص مقابله با تبعیض مذهبی و نژادی است، آن را به حالت تعلیق در آورد.

نیجریه نیز با وجود این که نام این کشور در فهرست مهاجرتی ترامپ قرار ندارد، به شهروندانش هشدار داده است تا از سفرهای غیرضروری به آمریکا بپرهیزند.

دستور جدید پناهجویان سوری را به طور جداگانه هدف قرار نمی‌دهد و استثنایی برای اقلیت‌های دینی غیرمسلمان در نظر گرفته نشده است.

دولت ترامپ اعلام کرد، در حال حاضر پلیس فدرال (اف.بی.آی) حدود ۳۰۰ مظنون اعضای گروه‌های "تروریستی" را که به عنوان پناهجو به آمریکا آمده‌اند، زیر نظر دارد.

در متن فرمان تازه رئیس جمهوری آمریکا به ماموران کنسولی یا مرزبانی ایالات متحده این اختیار داده شده است که علیرغم فرمان صادر شده به صورت موردی برای برخی از شهروندان این شش کشور ویزای ورود به آمریکا صادر کنند.

استثناها در فرمان ترامپ

از جمله کسانی که با وجود تابعیت یکی از کشورهای شش گانه در این فهرست، ماموران کنسولی و مرزبانی اجازه دارند به آنها ویزای ورود به آمریکا بدهند این افراد هستند:

افرادی که یک دوره‌ متمادی برای تحصیل، کار، یا فعالیت‌های بلندمدت دیگر در آمریکا بوده‌اند و روز اجرای فرمان در خارج از این کشور بوده‌اند.

افرادی که به طور عمده با داخل آمریکا در ارتباط بوده‌اند و زمان اجرای فرمان در خارج آمریکا بوده‌اند.

افرادی که برای کسب‌وکار عمده یا تعهد حرفه‌ای باید وارد آمریکا شوند و منع ورود، به تعهدات آنها لطمه خواهد زد.

افرادی که قصد دارند برای ملاقات یا اقامت با بستگان نزدیک (مثلا همسر، فرزند یا پدر و مادر) که شهروند یا مقیم قانونی آمریکا هستند یا ویزای غیرمهاجرتی دارند، وارد آمریکا شوند و منع ورود در دوره تعلیق، برایشان دردسرآفرین خواهد بود.

نوزاد، کودک، فرزندخوانده‌هایی که به درمان فوری نیاز دارند.

افرادی که ورودشان به خاطر شرایط خاص و به صورت موردی قابل توجیه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد