نخستین کاوشگر اقیانوس پیمای ایرانی با نام «خلیج فارس» به آب انداخته شد

نخستین کشتی اقیانوس‌شناسی ساخت ایران با نام «کاوشگر خلیج فارس» به صورت رسمی در سواحل خلیج فارس در بندرعباس به آب‌اندازی و به پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحویل داده شد.

  


به گزارش خبرچه به نقل از تسنیم، کاوشگر خلیج فارس، با طول 50 متر، عرض 10 متر و ارتفاع 4 متر از سطح دریا، قابلیت پیماش 3 هزار مایل دریایی را دارد. این کشتی تحقیقاتی دارای 5 آزمایشگاه پیشرفته در حوزه‌های فیزیک دریا، زیست‌شناسی دریا، شیمی دریا، بسترشناسی دریا و هواشناسی دریا، برای انجام تحقیقات است.
این کشتی تحقیقاتی با سرعت 15 گره دریایی، می‌تواند 40 روز را بدون نیاز به پهلوگیری در بنادر داخلی و خارجی طی کرده و در صورت نیاز، تا عمق 3 هزار متری دریا، از رسوبات بستر اقیانوس‌ها، نمونه‌برداری کند.
صنعتگرانی از 150 مرکز صنعتی و  تحقیقاتی توانسته‌اند که نخستین اقیانوس‌پیمای ایرانی را با 27میلیارد تومان هزینه در 4 سال ساخته و 40 درصد صرفه‌جویی ارزی را برای کشور به ارمغان بیاورند.
امیر دریادار رستگاری، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در مراسم تحویل‌دهی این کشتی، از این پروژه به عنوان یکی از نمادهای برجسته اقتصاد مقاومتی یاد کرد و افزود: اعمال تحریم‌های دشمنان در این حوزه منجر به خلق این دستاورد مهم ملی شد.
وی  تقویت روحیه خودباوری و خوداتکایی در تلاشگران عرصه علم و صنعت دریایی، بومی‌سازی فناوری نوین، ایجاد و تقویت شبکه همکاران توانمند در زنجیره تامین و ساخت زیر سامانه‌ها، صرفه جویی ارزی، اشتغال‌زایی و تربیت نیروی انسانی متخصص در طراحی و مهندسی ساخت را از دستاوردهای این پروژه برشمرد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد