ظریف روحیه ضد آمریکایی دارد اما به چشم نمی‌آید!

روزنامه بهار در مطلبی با عنوان «ما و همسایه‌ها»، همصدا با بوق‌های غربی در اتهام‌زنی بی‌اساس به جمهوری اسلامی مبنی بر دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، نوشت: «با بررسی روابط ایران با کشور‌های منطقه در یک دهه اخیر می‌توان مشاهده کرد که برخلاف هدف تعیین شده در سند چشم‌انداز بیست ساله ۱۴۰۴ شاهد تنش‌های فزاینده‌ای در این حوزه هستیم. از جمله مهم‌ترین دلایل ایجاد این نوع تنش‌ها نوع مواجهه ایران با مسائل داخلی برخی کشورهای عربی بوده است!»
  
این یادداشت در پایان طرح برجام منطقه‌ای را راه حلی مناسب برای حل تنش‌های میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان عنوان کرد و نوشت: «به نظر می آید در روزگاری که ایران و ایالات متحده به عنوان دو کشوری که قریب به چهار دهه با یکدیگر روابط خصمانه دارند توانسته‌اند حداقل در خصوص حل و فصل یکی از پرونده‌های اختلافی و تنش‌آلود بین‌شان به توافق برسند امکان حصول توافق بین ایران با کشورهایی که وجوه مشترک بسیاری با آنها دارد بیش از مذاکره موفق هسته‌ای با آمریکا باشد». این یادداشت در ادامه شروطی را نیز برای این توافق برشمرده است.
باید به چنین طیف‌های خوشبین به بیگانگان یادآوری کرد که غربی‌ها و آمریکایی‌ها به همین برجام هسته‌ای با وجود دادن ده‌ها امتیاز نقد از سوی ایران متعهد نبودند و در مقابل نه تنها تحریم‌ها را برنداشتند بلکه تحریم‌های دیگری را نیز افزودند و پول‌هایمان را هم غارت کردند، آن وقت شیفتگان غرب بر طبل برجام منطقه‌ای می‌کوبند و انتظار دارند بحران‌های غرب آسیا با برجام دیگری حل شود! دریغ از کمی واقع‌بینی. 
فتح‌الفتوح برجام
 کار دست زنجیره‌ای‌ها داد
اعتماد نیز با انتشار خبر «آمریکا صادرات تجهیزات پزشکی به ایران را محدود کرد»، نوشت: «با گذشت حدود سه ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و در حالی که با امضای برجام تقلیل تحریم‌ها علیه ایران به یکی از امیدهای نظام سلامت و هزاران بیمار ایرانی تبدیل شده بود، دو روز قبل وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای، محدودیت‌های تازه‌ای برای صادرات تجهیزات پزشکی به ایران صادر کرد».
این روزنامه همچنین در گزارشی با عنوان «آتش‌بازی ترامپ»، ضمن انتقاد به سیاست‌های ترامپ علیه ایران، از تحریم‌های تازه تا تهدیدهای پیاپی، به توییت‌های ترامپ علیه ایران و پاسخ ظریف به آنها پرداخته است.
جالب است همین روزنامه‌های زنجیره‌ای بودند که پس از توافق برجام، مدعی شدند که دیوار تحریم‌ فرو ریخت و آن را «فتح‌الفتوح!»، «معجزه بزرگ قرن!» «آفتاب تابان!»، «بزرگترین دستاورد تاریخ انقلاب!»، «پیروزی بزرگتر از آزادسازی خرمشهر!» و «تسلیم قدرت‌های بزرگ جهان در مقابل ایران!» نامیدند.
روزنامه ایران هم در گزارشی از پیامدهای محدودیت‌های ایجاد شده با فرمان ترامپ، با عنوان «بلاتکلیفی دانشجویان ایرانی در آمریکا»، نوشت: «دونالد ترامپ حدود یک هفته پیش فرمانی را با عنوان «حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی» امضا کرد که بر اساس آن ورود پناهجویان به آمریکا به مدت سه ماه معلق و بازدید شهروندان هفت کشور مسلمان از جمله ایرانیان به آمریکا درهمین مدت زمان ممنوع شد. این موضوع زندگی خیلی از دانشجویان ایرانی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است».
برجام نمود خیلی ضعیفی 
در زندگی مردم داشته است
محمدرضا تاجیک در مصاحبه با آفتاب یزد در پاسخ به سوالی با این مضمون که فقدان آیت‌الله‌ ها‌شمی در انتخابات 96 چه تاثیری بر افزایش یا کاهش آرای روحانی خواهد داشت؟ گفت: «می‌دانم که این مرگ (آیت‌الله هاشمی) می‌تواند باعث تهییج مردم شود... اما من از چنین تحلیلی که همه چیز را بسته به یک شخص بدانیم احساس حقارت می‌کنم. .. [روحانی و تیم او باید ببینند که] آیا همه فضای وجودشان را از دم مسیحایی یک فرد مثل ‌ها‌شمی می‌گرفتند؟ یا خود نیز از استعدادی برخوردارند؟ اگر استعدادی دارند پس باید آن را کشت و پرورش داد تا ان‌شاءالله در آینده هم توفنده در رقابت‌ها حضور داشته باشند، اگرنه همان بهتر که چنین جریانی به حاشیه کشیده و به فراموشی سپرده شود. جریانی که همه هستی خودش را در یک فرد خلاصه کرده، بهتر است که از بین برود». وی همچنین گفت: «برجام نمود خیلی ضعیفی در زندگی مردم داشته است». 
مردم گشایشی در معیشت خود
 حس نمی‌کنند
داوود سلیمانی از فعالان مدعی اصلاحات نیز در مصاحبه با آرمان در پاسخ به این مطلب که «دولت همواره با آمارهای اقتصادی سخن می‌گوید و رئیس‌جمهور خبر از کاهش تورم می‌دهد، اما برخی قبول ندارند و مدام دولت را زیر سوال می‌برند»، گفت: «البته شاید در نظر عامه مردم حرف درستی است. آنها چندان گشایشی در معیشت خود حس نمی‌کنند... دولت باید از بودجه‌های دستگاه‌های متنوع دولتی و نیمه‌دولتی که برخی ضرورت چندانی ندارد بکاهد و آن را به بخش تولید و اشتغال اختصاص دهد. باید مراکز فرهنگی متعدد که بودجه‌هایی را برای کارهای فرهنگی دریافت می‌کنند، تجمیع کرده و الباقی را در جهت تجهیز کارگاه‌های کوچک و تعاونی‌های تولید و بیکاران اختصاص دهد و برای این کار طرح‌های کارشناسی شده و آماده‌ای را با نظارت مستقیم دستگاه‌های مربوطه راه‌اندازی کند... دولت باید بتواند پول‌های سرگردان را با کمک بخش خصوصی به چرخه تولید برگرداند و نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی نهایت سعی خود را مبذول دارد. البته بدون شک این وضعیت کنونی بر آرای ایشان تاثیر منفی دارد».
توهین مدعیان اصلاحات به شعور مردم
 با صید ماهی‌های سیاسی از مراسم تشییع 
فیاض زاهد از فعالان مدعی اصلاحات در مصاحبه با آرمان گفت: «ضعف آقای روحانی در مدیریت میانی دولت، فقدان هارمونی در تیم اقتصادی و برطرف نکردن دغدغه‌های معیشتی مردم مهم‌ترین انتقاداتی است که به دولت آقای روحانی وارد است. با تمام این اوصاف درگذشت آیت‌الله هاشمی می‌تواند سبب نادیده گرفتن این نقاط ضعف توسط مردم شود».
مدعیان اصلاحات یک روز مرحوم هاشمی را عالیجناب سرخ پوش و عامل قتل‎‌های زنجیره‌ای معرفی می‌کنند و یک روز در عزای ایشان ژست عزادار گرفته و ضمن اعتراف به مشکلات عدیده اقتصادی و وعده‌های بر زمین مانده دولت، با توهین به فهم و ادراک مردم، از احساسات آنان سوء استفاده انتخاباتی می‌کنند! 
از این رو پروژه «بهره‌برداری سیاسی از مراسم تشییع و موج‌سواری بر آن برای فرار از پاسخگویی به مردم»، چندی است که به صورت جدی و فعالانه از سوی روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات پیگیری می‌شود. ناکارآمدی دولت در بسیاری از عرصه‌ها، افزایش تورم، رکود، بیکاری، گرانی و دستاورد «تقریبا هیچ» برجام، کار اصلاح‌طلبان و حامیان دولت را به جایی کشانده که درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را دستمایه‌ای برای پیروزی در انتخابات قرار داده و از آن بهره‌برداری سیاسی می‌کنند. در این زمینه اما روزنامه آرمان ید طولایی داشته و چنان مشغول صید ماهی‌های سیاسی است که نزدیک است خود را غرق کند! چنانکه چند روز پیش در مطلبی نوشت: «بر این باورم که اندوه بی‌مثال ملت ایران در ضایعه فوت نابهنگام آیت‌الله هاشمی به انرژی متراکمی تبدیل خواهد شد و در دور بعدی به آرای روحانی (که نامزد مورد حمایت هاشمی بود) خواهد افزود».
گزارش شرق از پرسه زدن
 در کوچه‌ خیالاتش!
سردبیر روزنامه زنجیره‌ای شرق در سرمقاله دیروز این روزنامه نوشت: «احمدی‌نژاد در میان اصولگرایان جایگاه منحصر به ‌فردی داشت. او نه بهتر از دیگر اصولگرایان سیاست را می‌فهمید و نه توانایی و سابقه‌ای بیشتر از آنان داشت، بلکه فقط و فقط توانست سیاست را تخیل و روایت کند و خودش چنان از این تخیل سرشار شد که با خیالبافی همه را در این خیالبافی‌های هزار و یک‌شبی شریک و هم‌داستان کرد. آدمی چون احمدی‌نژاد افیون توده‌هاست».
در بخش دیگری از سرمقاله شرق آمده است: «دولت روحانی با تخیل سیاسیِ رنگ بنفش روی کار آمد، رنگی نیابتی از تخیل سیاسی نه‌چندان دور. سیاست با تخیل ساخته و روایت می‌شود. دولت‌ها، گروه‌های سیاسی، جنبش‌های انقلابی همه و همه اگر قادر به روایت خلاقانه‌ای از سیاست نباشند نمی‌توانند کنش سیاسی خلق کنند. اما جامعه در شرایطی بسیار واقعی به سر می‌برد. شرایط پیچیده‌ای از معضلات اجتماعی و اقتصادی که قدرت تخیل و روایت‌سازی را از دست دولت و همه گروه‌های سیاسی گرفته است».
احتمالا نویسنده این یادداشت هم خیلی خیالاتی شده و پس از پرسه در کوچه‌های خیالاتش خواسته گزارشی از آن ارائه و به وضعیت کشور و مملکت مربوطش کند!
کارنامه پر از خالی دولت، نه تنها روزنامه شرق، بلکه زنجیره‌ای‌ها را به تکاپوی دادن آدرس غلط برای مشکلات کشور، تقصیر مشکلات را به گردن دولت قبل انداختن و دو قطبی‌سازی برای پیروزی در انتخابات انداخته است! 
این یادداشت در حالی مدعی است که معضلات اجتماعی و اقتصادی قدرت تخیل و روایت‌سازی را از دست دولت گرفته که اتفاقا نقض برجام، برداشته نشدن تحریم‌ها و تداوم مشکلات اقتصادی حاکی از آن است که دولت یازدهم با خوش‌بینی به آمریکا و گره زدن رفع مشکلات کشور به توافق هسته‌ای احتمالا خیلی خیالاتی شده بود!
یک ادعای مضحک!
روزنامه قانون به نقل از سید محمد صدر، دیپلمات و مشاور وزیر امور خارجه نوشت: «رویکرد سیاست خارجی اصلاح‌طلبان به رهبری نزدیک‌تر است!»
صدر در این زمینه در گفت‌و‌گو با قانون مدعی شده است: «من با تمام دوستان اصلاح‌طلب ارتباط دارم و می دانم که به ولایت فقیه اعتقاد دارند، ما که از برخی مسائل خبر داریم، رویکردهای اصلاح‌طلبان در سیاست خارجی را بسیار نزدیک به رهبری نظام می‌دانیم».
وی همچنین گفت: «بزک آمریکا، کار تندروهاست که سعی می‌کنند تبلیغات بزکی کنند تا این دولت ادامه پیدا نکند، با برجام خطر حمله نظامی از بین رفت و وجاهت بین‌المللی تا حد زیادی برگشت».
اگر بزک آمریکا کار تندروهاست، پس حتما آقای رئیس‌جمهور هم تندروست چراکه در مصاحبه با فایننشال تایمز گفته بود: «اوباما را مؤدب و باهوش یافتیم».
اگر هم خطر حمله نظامی با برجام از بین رفته، پس حتما به خاطر همین بود که چند روز پیش ترامپ با تهدید مجدد ایران، گفت که هیچ گزینه‌ای علیه ایران از روی میز برداشته نشده است؟!
صدر همچنین ادامه داد: «یکی از دلایل مظلومیت ظریف این است که او روحیه ضدآمریکایی دارد ولی به چشم نمی‌آید»!
صدر توضیح نداد که این چه روحیه ضد آمریکایی است که به چشم نمی‌آید!
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: «آمریکا، آمریکاست، روسای جمهورش شاید متفاوت سخن بگویند ولی این کشور مسیر خود را می‌رود، منافع آمریکا اجازه نمی‌دهد حتی ترامپ توافقی که انجام شده را پاره کند یا دور بریزد، تمام فشارهایی که آمریکا به ایران می‌آورد، به دلیل موضع جمهوری اسلامی در مقابل اسرائیل است».
در حالی که روزنامه‌های زنجیره‌ای طی روزهای اخیر سعی در القای وجود تفاوت ماهوی در سیاست‌های دولت‌های آمریکا نسبت به ایران داشتند، سیدمحمد صدر به این واقعیت که همه دولت‌های آمریکا یک خط واحد علیه ایران را طی کرده‌اند و تفاوتی میان ترامپ و اوباما وجود ندارد، اشاره می‌کند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد