افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور در همدان

نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی خلیج فارس در همدان که اولین و بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور است با حضور وزیر نیرو و به صورت ویدئو کنفرانس به دست رئیس‌جمهوری بهره‌برداری شد.

  

نیروگاه هفت مگاواتی خلیج فارس در زمینی به وسعت 10 هکتار در مجاورت بزرگراه همدان - ساوه احداث شده است.
همچنین نیروگاه هفت مگاواتی امیرکبیر در زمینی به مساحت 10 هکتار در نزدیکی پلیس راه همدان به طور همزمان افتتاح شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در این آئین گفت: نیروگاه هفت مگاواتی خلیج فارس با سرمایه‌گذاری ایرانی و خارجی طراحی و با هزینه هشت میلیون یورو احداث شد.
‌رضا تیموری افزود: برای ساخت و تجهیز این نیروگاه از تجهیزات تولید و ساخت داخل هم استفاده شده و ترانسفورماتورهای بکار رفته در نیروگاه و کلیه کابل‌ها از تولیدات داخلی است.
وی با بیان اینکه در مدت کمتر از 6 ماه عملیات احداث نیروگاه به اتمام رسید توضیح داد: هر یک از این نیروگاه‌های خورشیدی در زمینی به مساحت 10 هکتار و در مجموع با 16 میلیون یورو سرمایه‌گذاری احداث شده‌اند.
وی ادامه داد: قرارداد خرید تضمینی 20 ساله توسط شرکت سانا با سرمایه‌گذار منعقد شده که در این قرارداد برق تولیدی به ازای هر کیلووات ساعت پنج هزار و 200 ریال خریداری می‌شود. همچنین عملیات اجرایی ساخت سه نیروگاه هفت مگاواتی با حضور وزیر نیرو در همدان آغاز شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در این آیین گفت: پیش‌بینی می‌شود این سه نیروگاه هفت مگاواتی در هفته دولت سال 96 به بهره‌برداری برسد.
رضا تیموری اضافه کرد: این سه نیروگاه هفت مگاواتی در مناطق ابراهیم‌آباد، بوبوک‌آباد و ویان هر کدام با پیش‌بینی اعتبار هشت میلیون یورویی راه‌اندازی می‌شود.
وی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذار خارجی، پیگیر احداث 2 نیروگاه 30 مگاواتی و یک نیروگاه 7 مگاواتی دیگر در استان همدان است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه اقدامات اولیه برای خرید زمین و طرح اتصال به شبکه در حال انجام است، گفت: میزان سرمایه‌گذاری برای ساخت سه نیروگاه حدود 2 هزار و 700 میلیارد ریال برآورد می‌شود. وی با اشاره به اینکه این سرمایه‌گذار خارجی پیگیر هستند تا کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی نسل جدید نیز احداث شود، افزود: این کارخانه حدود چهار هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز دارد. تیموری عنوان کرد: این کارخانه سالانه ظرفیت تولید پنل‌های خورشیدی برای 250 مگاوات نیروگاه خورشیدی را دارد و برای 550 نفر نیز ایجاد اشتغال می‌کند.
وزیر نیرو در حاشیه افتتاح این نیروگاه‌ها گفت: در برنامه ششم توسعه و با تصویب مجلس، 5 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدشونده بادی و خورشیدی در کل کشور ایجاد می‌شود.
حمید چیت‌چیان تصریح کرد: طی سال‌های اخیر هزینه سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی کاهش یافته و دنیا در حال توسعه در زمینه منابع تجدیدشونده است.
وی اضافه کرد: بزرگترین نیروگاه خورشیدی در کشور یک مگاواتی بود که اکنون دو نیروگاه 7 مگاواتی که در مجموع 14 مگاوات است در همدان ساخته شد.
چیت‌چیان با بیان اینکه یکی از مزیت‌های این نیروگاه اینکه آلودگی هوا ندارد، گفت: امکان ساخت نیروگاه خورشیدی در سایزهای بزرگ و کوچک متناسب با نیازهای منطقه وجود دارد. وی افزود: این دو نیروگاه با سرمایه‌گذاری دو کشور آلمان و ایرلند انجام شده است که امیدواریم در مدت کمی شاهد 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور باشیم.
وی با اشاره به افتتاح 3 سد در ایام دهه فجر یادآور شد: همزمان با ایام دهه فجر 6 سد آبگیری و 3 نیروگاه بزرگ فسیلی نیز افتتاح خواهد شد.
وزیر نیرو در ادامه افتتاح 21 پروژه آبرسانی را برشمرد و اظهار کرد: 22 شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب افتتاح می‌شود.
وی ادامه داد: یک هزار و 375 روستا به جمع روستاهای دارای آب شیرین اضافه می‌شود و 525 روستا نیز به شبکه برق متصل خواهد شد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد