مهاجرت از روستا در خراسان رضوی 2 برابر میانگین کشوری آن است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مهاجرت از روستا به شهر در این استان بیش از 2 برابر میانگین کشوری آن است.

  

مجتبی مزروعی روز شنبه در نشست خبری افزود: طی دهه های گذشته به آب رسانی، برق رسانی و گاز رسانی و ارائه خدماتی از این دست در روستاها توجه شد اما کمتر به حوزه اشتغال روستایی پرداخته شد بطوریکه عدم توجه به سرمایه گذاری در این حوزه به ویژه کشاورزی موجب افزایش مهاجرت روستائیان شد.
وی اظهار کرد: برای جلوگیری از مهاجرت و خالی شدن روستاها ،سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ضرورت کلان استان است.
وی گفت: پرداختن به تامین آب از جمله ضرورت های اصلی برای حفظ اشتغال در بخش روستایی و کشاورزی به عنوان پایه امنیت غذایی استان و کشور است.
مزروعی افزود: بخش کشاورزی استان با وجود 15 درصد ارزش افزوده اقتصادی و 23.4 درصد اشتغال استان بیش از 43 درصد صادرات خراسان رضوی را در اختیار دارد. 
وی اظهار کرد: این در حالی است که امروز عمده صنعت استان مونتاژ و دست دوم است و صنایع مادر وجود ندارد یا بسیار کم است ضمن آنکه از نظر مواد اولیه و تکنولوژی و ماشین آلات وابسته به کشاورزی است. 
وی گفت: با توجه به اینکه محور فعالیت عمده شهرستان های استان کشاورزی است ضرورت ایجاب می کند به این بخش توجه ویژه ای شود و با توجه به اینکه استان با بحران آب مواجه است اگر به موضوع کشاورزی و بهره وری در این بخش و کاهش مصرف و مدیریت بهینه مصرف آب توجه نکنیم حیات در بخش وسیعی از استان به خطر می افتد.
مزروعی با تاکید بر اینکه ضرورت بهره وری آب در بخش کشاورزی باید به مطالبه ملی تبدیل شود افزود :از این رو سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از نظر ارتقای بهره وری، محور عمل است.

*سرمایه گذاری 2 هزار و 800 میلیارد ریالی دولت در بخش آب کشاورزی خراسان رضوی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: امسال تمرکز بر فعالیت های آب و خاک است و در این ارتباط با همه تنگناهای مالی دولت اعتبار بی سابقه ای در این حوزه به استان اختصاص یافته که در سال های گذشته 50 درصد این اعتبار هم اختصاص نیافته است.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال 2 هزار و 800 میلیارد ریال به این حوزه اختصاص داده شده است گفت: یک هزار و 800 میلیارد ریال از این مبلغ برای آبیاری تحت فشار است که به طور 100 درصد اختصاص یافته و از این میزان 600 میلیارد ریال آن در اختیار کشاورزان قرار گرفته و مابقی پروژه ها در دست انجام است. 
وی افزود: در زمینه انتقال آب با لوله نیز یک هزار میلیارد ریال به طور کامل تخصیص یافته که هم اکنون مراحل مناقصه آن در حال انجام است و با این اعتبار حدود چهار هزار کیلومتر خطوط انتقال آب با لوله اجرا می شود. 
مزروعی اظهار کرد: رویکرد دولت به بخش کشاورزی بسیار مطلوب است و تمرکز بر ارتقای این حوزه می باشد.
وی گفت: در دولت یازدهم نه تنها در حوزه آب بلکه در سایر بخش ها هم به کشاورزی توجه ویژه شده است بطوری که خرید گندم نسبت به سال 92 حدود 4.1 برابر رشد داشته و در سالجاری 609 هزار تن گندم تولیدی کشاورزان با مبلغ هفت هزار و 800 میلیارد ریال توسط دولت خریداری شده است.
وی با بیان اینکه این رقم غیر از 40 هزار تن گندم بذری است که برای کشت سال بعد خرید و نگهداری شده است، افزود: در سال زراعی گذشته دولت برای نخستین بار گندم تولیدی را بالاتر از نرخ جهانی از کشاورزان خرید کرد. 
وی همچنین از خرید 160 هزار تن جو با قیمت هر کیلو 10 هزار و 20 ریال و فروش آن به دامداران با یارانه 2800 ریالی به نرخ هر کیلو حدود هفت هزار و 400 ریال خبر داد.
مزروعی گفت: امسال با توزیع به موقع نهاده ها با قیمت مناسب کمک خوبی به صنعت دام استان شد و ضمن مدیریت بازار، برای کاهش هزینه های دامدار و افزایش درآمد آنان نیز اقداماتی انجام شد.

وی تنظیم بازار زعفران و تعادل نرخ مرغ، تخم مرغ و شیر در بازار را هم از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در این استان برشمرد.                         

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد