جهانگیری: زمانی می‌توانیم صنعتی شویم که فرهنگ به کمک‌مان بیاید

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: فرهنگ می‌تواند پیش‌برنده اقتصاد ایران و توسعه کشور باشد.
  
به گزارش خبرچه به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) در اختتامیه نخستین جشنواره ملی، هنری و فرهنگی «ایران ساخت» در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما، اظهار کرد: سابقه کار من اجرایی و مدیریتی بوده و فعالیت فرهنگی نکرده‌ام اما به عنوان تجربه‌ای که به آن رسیده‌ام، می‌گویم که فرهنگ می‌تواند پیشبرنده تمام اقتصاد ایران و توسعه کشور باشد. اگر فرهنگ و هنر کنار توسعه کشور قرار گیرد، می‌تواند به توسعه شتاب لازم را بدهد.

وی یادآور شد: وقتی وزیر صنعت بودم، به این نتیجه رسیدم که زمانی می‌توانیم صنعتی شویم که فرهنگ به کمک‌مان بیاید و با آقای مسجدجامعی شورای صنعت و فرهنگ را ایجاد کردیم. امروز هم توسعه کشور نیازمند این است که همه نخبگان به خصوص نخبگان فرهنگی به صحنه بیایند تا از این تنگا عبور کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به جشنواره «ایران ساخت»، تأکید کرد: موضوع این جشنواره از جهات مختلف برای کشور مهم است. جمعیت ما جوان است و مطالباتی دارد که یکی از اصلی‌ترین این مطالبات این است که باید این جمعیت و نسل جوان به آینده زندگی و کاری خود اطمینان داشته باشد.

وی اضافه کرد: کشور ما از لحاظ اقتصادی در شرایط خاصی قرار گرفته است. ما در سال‌های گذشته با تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ روبرو بودیم و اقتصاد کشور با دشواری‌هایی روبرو شد و نتوانست همزمان با نیازها توسعه و رشد پیدا کند. برای این که بتوانیم توسعه اقتصادی داشته باشیم و اقتصاد به نقطه‌ای برسد که پاسخگوی مطالبات باشد، باید به جای برسیم که فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران احساس کنند می‌توانند کار و سرمایه‌گذاری کنند.

جهانگیری در ادامه بیان کرد: بخشی از ایجاد این فضا از وظایف دولت است که باید شرایط بین‌المللی مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی به وجود آورد و در این زمینه انتظار نیست که بخش خصوصی و مردم نقش‌آفرینی کنند. این مسأله در این دولت به عنوان یکی از اصلی‌ترین دستورهای کار قرار گرفت و امروز شرایط بین‌المللی تا حدی برقرار شده است.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی همچنین عنوان کرد: برای رشد اقتصاد باید امنیت وثبات پایدار در کشور برقرار شود که این هم از وظایف دولت است. ما در منطقه پرآشوبی هستیم اما کشور ما امنیت خوبی دارد و شرایط سرمایه‌گذاری از این منظر آماده است. باید شرایط باثبات اقتصادی حاکم باشد زیرا فعال اقتصادی نمی‌تواند در شرایط مبهم کار کند؛ به غیر از این که فضای رانتی وجود داشته باشد اما فعال واقعی اقتصادی در فضای اقتصادی که ثبات حاکم است و مولفه‌های اصلی اقتصاد قابل پیش‌بینی است، قادر به فعالیت موفق خواهد بود.

وی با بیان این که فضای فرهنگی حاکم بر فضای اقتصادی باید مناسب باشد، افزود: فعال اقتصادی باید احساس کند که جامعه به او اهمیت می‌دهد و برایش احترام قائل است و هم سرمایه و هم خودش امنیت دارد. ما در این دولت تلاش کردیم شرایط مناسب را برای فعالیت اقتصادی ایجاد کنیم و خوشبختانه همزمان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان مجموعه‌ای که می‌تواند کشور را به سمت شکوفایی و حرکت پیش ببرد، ابلاغ شد.

جهانگیری ادامه داد: در زمینه اقتصاد مقاومتی تقریبا تمام اقتصاددانان اجماع دارند و بین ارگان‌ها و نهادهای حاکمیتی هم این اجماع وجود دارد که باید این سیاست‌ها عملی شود. مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی اقتصاد مقاومتی که می‌تواند گره گشا باشد، همین انسجامی است که برای آن به وجود آمده و هیچ کس را نمی‌بینید که بگوید من با این بخش از اقتصاد مقاومتی موافق نیستم.

جهانگیری در ادامه تصریح کرد: فکر می‌کنم در سال جاری با وجود کاهش بهای نفت و محدودیت‌هایی که در کشور وجود داشته و دارد، دستاوردهای اقتصادی از جمله کنترل تورم، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال جزو دستاوردهای تقریبا کم‌سابقه ایران باشد و ما این مسأله را با جدیت دنبال می‌کنیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: مسأله اشتغال جز از طریق افزایش تولید و سرمایه‌گذاری امکان ندارد حل شود. ما یک بازار بزرگ ۸۰ میلیونی هستیم که خیلی از کشورها می‌توانند از این بازار بزرگ استفاده کنند و از طرفی اطراف‌مان کشورهایی هستند که در تولید صنعتی از ما خیلی عقب‌تر هستند. برای تولید مناسب و تشویق به سرمایه گذاری باید مطمئن باشیم کالایی که تولید می‌کنیم در کشور مصرف شود.

وی با اشاره به نقش نخبگان صنعتی در این مقطع، اظهار کرد: اگر نخبگان فرهنگی و صنعتی کشور به صحنه بیایند حتما می‌توانند تغییر جدی در نگرش مردم برای استفاده از کالای داخلی ایجاد کنند و این نگرش را به وجود بیاورند که مردم به سمت کالای داخلی گرایش پیدا کنند؛ به خصوص اگر این کالا دانش‌بنیان باشد.

جهانگیری همچنین بیان کرد: در بخش مهندسی و ساخت و ساز ایران تحولات بزرگی اتفاق افتاده است. اگر روزی برای ساخت یک کارخانه کوچک به نیروهای خارجی نیاز بود، امروز متخصصان ما در خلیج فارس سکوهایی می‌سازند که در بخش‌هایی تنها منحصر به چند کشور است.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: البته طبیعی است که باید از دانش و فناوری دنیا هم استفاده کنیم اما اگر بتوانیم این توانمندی ایرانی را به مردم ارائه کنیم و مردم بدانند که کالای ایرانی الزاما کیفیتش بد نیست، کار بزرگی صورت خواهد گرفت. البته تولیدکننده داخلی نباید تنبل شود و فکر کند هر کالایی با هر کیفیت و قیمت را می‌تواند بفروشد بلکه فضا باید رقابتی باشد.

جهانگیری همچنین گفت: ما در اقتصاد دانش‌بنیان به این موضوع بیشتر توجه داریم و اقتصاد دانش‌بنیان متکی به فکر، دانش و مغز جوان‌های ما است. در همین مدت بیش از ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور شناسایی شد که فروش آن‌ها بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است که با شیب تندی در حال جلو رفتن است.

معاون اول رئیس‌جمهور در پایان اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم با استفاده از فرهنگ‌ و ابزارهای هنری برای ماندگار کردن اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی کاری کنیم که مردم تشویق شوند از کالای ایرانی استفاده کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد